dnes je 19.6.2019
Input:

Employer branding v roku 2019

10.6.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2019.06.1.1 Employer branding v roku 2019

Mgr. MSc. Soňa Štefková, PgCert.

Budovanie employer brandingu je hlavne zodpovednosťou lídrov. Pomôcť im s tým môže veľa ľudí, no nikto iný nemá silu meniť firmu tak, aby zamestnanci vnímali svoju prácu ako zmysluplnú.

1. Zachytenie kľúčových hodnôt

V posledných rokoch sa točíme okolo generácie Y, ktorá v roku 2020 bude tvoriť polovicu pracujúcich. Ak títo ľudia niečo chcú, tak je to autentickosť.

V roku 2019 prídu firemné hodnoty na pretras. Firmy ich budú lokálne revidovať. Začnú uvedomením, k čomu tie firemné hodnoty vlastne sú: výberu správnych ľudí a k ich následnému vedeniu a hodnoteniu. Pochopí sa, že firemné hodnoty definujú osobnosť firmy a dávajú zamestnancom návod, ako majú konať, čo redukuje potrebu neefektívneho a demoralizujúceho mikro-managementu. Pri definovaní hodnôt budú firmy rozlišovať medzi hygienickými pravidlami, ktoré sa týkajú základných pravidiel hry, želaniami a kľúčovými hodnotami, ktoré firmu odlišujú. Test pre firemné hodnoty je totiž krutý - odmietnete zákazku, keby ste mali porušiť vašu hodnotu či prepustíte zamestnanca, ktorý síce má dobré výsledky, ale dlhodobo porušuje pravidlá?

2. Hľadanie zmyslu v práci – zmysluplná práca

Firmy začnú vnímať potrebu dlhodobo udržateľného nadšenie svojich ľudí. Tvorba zmysluplnej práce bude tým, o čo sa budú firmy snažiť. Pôjde o rozvoj manažérov, ktorí budú vytvárať výnimočné tímy, v ktorých poskytnú ľuďom dostatočnú autonómiu a príležitosti na rozvoj, a ktorí budú členom tímov načúvať. Firmy sa budú snažiť o pochopenie toho, aké je poslanie a vízia celej spoločnosti, a akú úlohu pri napĺňaní vízie zohráva každý zamestnanec.

3. Zameranie sa na starostlivé prostredie

Saturácia ľudí vo firmách rastie do nevídaných výšin. Bohaté firmy zariaďujú kancelárie podľa posledných trendov s renomovanými architektmi, veľké zasadačky, malé jednačky, telefónne búdky, fitká a spacie vaky, biliardy a X-boxy, kaviarne, knižnice, najnovšie notebooky, každý rok nový mobil. Vo výrobných firmách sa tiež investuje, aj keď pravda je, že tam sú výrazne pozadu.

V roku 2019 by sa firmy mali zamerať na rozvoj manažérov, ktorí stoja za budovaním starostlivého prostredia a celkovej atmosféry. Vedúci tímov - šéfovia - sú najčastejším dôvodom, prečo ľudia z firiem odchádzajú a tiež častým dôvodom, prečo ľudia do firiem prichádzajú. Kým predpoklady zmysluplnej práce môžu vytvoriť iba lídri, za realizáciou starajúceho prostredia stojí manažéri. Ako na to? Zapojiť zamestnanca napríklad tým, že im poskytnú autonómiu v rozhodovaní, dajú spätnú väzbu, pochvália a poďakujú za dobrú prácu, budú sa zaujímať o svojich kolegov ako o ľudí a načúvať ich názorom, dajú im na vedomie, že sú dôležitou súčasťou firmy.

4. Corporate Employee Responsibility

V roku 2019 sa významne zvýši záujem o well-being zamestnancov. Bude sa jednať o modernejšie procesy, ako využiť ľudskú energiu, počnúc vyššie spomenutým vzdelávaním nad rámec profesií, individuálnym koučovaním až po personalizovaný záujem o každého zamestnanca a jeho potreby. Možno sa tiež na program dňa dostane kratší pracovný čas. Aj keď v tomto ohľade by stačila len flexibilná pracovná doba, skrátené úväzky a menej nadčasov. Budú sem tiež spadať všetky vyššie uvedené trendy ako vytváranie zmysluplnej práce v starostlivom prostredí či starostlivosť o firemnú kultúru.

5. Candidate Experience (CX)

Mnoho ľudí pozná spojenie User Experience (UX) a vie, čo to znamená. Všetci sa snažia o to, aby bola užívateľská skúsenosť čo najlepšia. V roku 2019 bude dôležitá aj skúsenosť kandidátov so spoločnosťou. V tomto roku by sa mala pohybovať priemerná miera nezamestnanosti na úrovni 3,8%. To znamená, že si tí najlepší kandidáti môžu stále vyberať, ktorá spoločnosť ich zaujme a rozhodovať bude práve ich skúsenosť ako kandidáta vo výberovom konaní. Netýka sa to ale iba tých najtalentovanejších! Zo štatistík vieme, že viac ako polovica kandidátov nedostane odpoveď na svoju reakciu na pracovnú ponuku. Tu je nebezpečenstvo, že aj tí menej talentovaní uchádzači, ktorí nedostanú odpoveď, povedia svojim priateľom: “Do firmy XY